2013-05-01

Månadsrapporter

Har sammanställt alla de olika rapporter som jag för stunden har ett behov av att ha. Det går säkert att göra mer, mindre eller med annan nivå på detaljer men jag tar det efterhand när jag märker vad som känns relevant och framförallt kul att pyssla med.


 Haldex har gått väldigt starkt de senaste två veckorna och gick till och med upp på avskljningsdagen (om jag inte missminner mig). Kan ju kännas tråkigt att jag inte köpte på botten men det där är en genomgående linje i mitt historiska aktiesparande. Jag brukar säga att en av de starkaste säljsignalerna som finns är när jag köper. Detta är det som jag vill ändra på. En utdelning från H&M trillade in och jag har valt att ställa upp dem efter att skatten är avräknad vilket ger en något lägre direktavkastning men en mer rättvisande siffra.

Köpte även Industrivärden och kommer väl öka på den posten gradvis. Den dag jag har en analysmodell så kommer jag göra det på Haldex och Doro först eftersom det är innehav jag nog vill göra mig av med om det inte visar sig vara en mycket stor uppsida där.


 På lånesidan så har tyvärr utvecklingen nedåt ätits upp av en kredit för ett prylköp. Krediten är kostnadsfri, dvs inga uppläggningsavgifter eller räntor. Jag brukar tycka om att göra det, inte så mycket för min skull, utan för att bolaget som ger ut krediten ändå har en liten kapitalkostnad för detta. Dessutom så ger det oss en möjlighet att sprida ut kostnaden över ett kvartal om vi skulle känna för det. Bankamorteringen tog tid att få på plats och därför kunde jag inte amortera denna månad. La den summan i vårt sparande istället.

 Sparandet har gjort ett rejält hopp uppåt och det är ingen utveckling som vi kommer kunna förvänta oss på regelbunden basis. Denna gång handlade det om gåvor till barnen från en släkt. Vårt sparande sänktes lite på grund av utgifter på en resa och efter denna månadens spartillskott landar vi alltså på samma summa som föregående månad. Värt att notera är också att Fru Feber med sin mammapeng denna månad inte hade ett överskott att peta in i sparandet. 

Har en rapport för fonder som jag inte lägger upp då jag inte personligen tycker den är så intressant. Det har varit en positiv utveckling dock den senaste månaden. Posten kommer återspeglas i sammanfattningen över månaden som jag postar i ett annat inlägg.

Edit: Korrigerade ett fel på lånerapporten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...