2013-05-07

Stå emot impulser

En stor anledning för mig att ha en blogg är för att skapa struktur. Jag har lätt för att fatta förhastade beslut och igår var det ganska nära igen. Haldex som har varit en riktigt usel affär för mig är nu i princip uppe på +-0 igen efter att ha pendlat mellan -5% till runt -30%. Igår blev jag lite impulsiv och började fatta beslut på känsla igen. Lade således en säljorder på Haldex med ambitionen att stoppa in allt i Industrivärden istället för att kunna ta del av den utdelningen (avskiljs idag). Har fortfarande inte helt gett upp tanken om detta men blir lite irriterad. Dels har jag inte gjort någon kontroll av Haldex potential (men direktavkastningen är för låg) och inte heller av Industrivärden.

Gör jag köpet så kommer jag inte ticka av det mot mitt mål om ett köp på 20 000 eftersom det ska ske med grund i en bättre analys.

Vidare så plågas jag lite av att jag har utgifter pågång men att allt som kostar pengar nu försämrar månadsrapporterna här. Många av de bloggare man följer presterar oerhört väl månad efter månad och då känns det fånigt att två månader in i projektet börja sätta sprätt på pengar.

Det som ligger framför mig är:

Nödvändigt: Däck
Nödvändigt: Köksfläkt
Bra: Lackbehandling bilen (prutade med anledning av att detta skulle behövas)
Ej nödvändigt: Ett matbord

Edit: Så länge höll det, har nu sålt Haldex. I slutändan så kände jag att med den direktavkastningen så är det inte en relevant aktie för mig att titta på. Det kvarstår dessutom fortfarande frågetecken kring deras lönsamhet och liknande så några större avkastningshöjningar kanske inte är att vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...