2013-05-20

Mediacenter på Ubuntu - utmanande

Har den senaste veckan roat (?) mig med att försöka installera en mediacenter-lösning. Mycket har varit extremt roligt med detta, bland annat att bygga datorn från inköpta komponenter och sen sätta igång med att lära sig ett nytt operativsystem. Jag har för första gången kastat mig in i Linux-världen och det har inte gått fullt så enkelt som jag hade trott.

Det visade sig att leverantören för moderkortet har ganska bristfälligt stöd till Linux och därmed fungerade det inte att köra full-HD utan att göra en massa arbete. Jag har suttit hela helgen, stundtals med en bebis på armen och försökt förstå mig på grejer som sudo apt-get install fglrx. Jag har fått installera om operativsystemet tre eller fyra gånger. Slutligen, sent igår fick jag HD att fungera genom att följa lite olika guider på nätet. Tyvärr konstruerade på ett sådant sätt att operativsystemet helt saknar desktop GUI så alla andra installationer måste göras med kommandon. Vet inte ens om jag kan få på plats de extragrejer jag hade tänkt mig utan att ha något grafiskt gränssnitt att jobba med.

Det har stundtals varit rätt frustrerande men samtidigt är det kul att försöka förstå något nytt. Det är nog mest tidsbristen som har gjort att det har känts lite motigt. När (om) allt fungerar så kommer det bli en väldigt snygg och smidig lösning som helt ska styras från laptop/iPhone/iPad.

Om någon vill veta vad jag har köpt för grejer så lägger jag gärna upp teknisk information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...