2013-05-21

Justering lån

Med anledningar av lite släktmässiga justeringar har jag fått en del av min privatskuld efterskänkt.
Detta är ju självklart inte något man kan räkna med men ger ju ett fint utslag i skuldbladet. Bifogar en prognos över hur det bör se ut 1:e juni.


Ibland drömmer man om hur det hade kunnat vara att bli helt skuldfri. Det är kanske inte något jag tror kommer hända, är det ekonomiskt klokast att arbeta bort hela bostadslånet? Den dag vi sitter i det boendet där man tänker sig bli kvar hela livet så kanske jag kommer kunna motivera för mig själv att i lite mindre omfattning betala av och låta det sippra bort över lång tid. Men den dagen vi har tagit oss in i det boendet kommer också mötas av en ökad skuldsättning.

Det här är nog min värsta divalat om man vill kalla det det, jag är kräsen med var och framför allt hur jag vill bo och antingen så får jag köpa rätt hus förutsatt att jag hittar det till rätt pris eller bygga ett hus. Oavsett vilket så är det i dagsläget alternativ som inte går att nå med vår nuvarande skuldsättning. Hittade så sent som igår ett mycket intressant hus men det känns rätt jobbigt att tänka på en sådan investering idag när det finns belägg för att det lika gärna kan vara billigare imorgon. Vilket ju också gäller vår nuvarande bostad. Hursom, vid 6% ränta skulle det huset kosta oss i ränta ca 14 000 kr i månaden före ränteavdrag, möjligt men inte roligt. Vid 10% så är det däremot uppe i 24 000 kr i månaden och då får man verkligen förändra sitt leverne. Intressant också att detta fortfarande hade varit ett ganska lågt pris i Stockholms-området. Hur många där klarar av den räntekostnaden? Sen får man såklart försöka värdera huruvida räntan kommer nå de nivåerna i det närmaste men det är jag inte bäst lämpad för.

Kul, ett inlägg som började med en dröm om skuldfrihet som slutade med ökad skuldsättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...