2013-04-29

Villkorsändring bolån på ingång

Spenderade helgen med att sortera lite papper och läste då på nytt igenom våra skuldebrev. Noterade nu, vilket jag inte kom ihåg, att vi har villkorsändringsdag under den senare delen av året.

Här uppstår ju eventuellt en del problem som jag hoppas att någon har ett bra svar på.

Vid tiden för upptagandet av bolån samlade vi all vår ekonomi hos banken i fråga. Vi fick självklart rabatt på lånen och idag har vi en ränta på ca 2,3 %. Jag satte dock aldrig igång något fondspar som utlovat men det har inte kommenterats. Jag fick lov på mötet att behålla min portfölj hos Avanza då banktjänstemannen inte kunde argumentera mot ett courtage på 9 kr.

Som jag har förstått det så behöver man vara lite på tå och bevaka att den rabatten vi har haft de senaste åren inte plockas bort vilket tydligen ibland händer. Om detta sker, hur uppvaktar jag dem igen? Nu är ju situationen än känsligare om jag dessutom skulle hinna flytta allt vårt sparkapital och avyttra Fru Febers fonder eftersom det då torde stå helt klart att jag inte har för avsikt att nyttja deras finansiella tjänster. Någon som har varit med i en liknande process tidigare? Räcker det med att prata lite om att se över om någon annan bank kan vara mer attraktiv för att de ska bli tillräckligt rädda för att hålla sig på mattan? Ryker rabatten så bör man ju ta med den kostnadsökningen i vilken förväntad avkastning jag behöver uppnå genom att göra de förändringar jag planerar.

2 kommentarer:

  1. 2,3 % låter som en mycket bra ränta! Vi har också ränterabatt men vår bank har vänligheten att ta bort rabatten om man inte bevakar den varje år.

    Vi kör rörligt på hela lånet.

    Jag kollar räntorna på våra lån varje månad samtidigt som jag gör en sammanställning av våra tillgångar. Då märker jag om det är någon smyghöjning.

    För att få ner räntan på lånet hävdar jag bara att vi har haft rabatt förut och att vi vill fortsätta ha rabatt om vi ska vara kvar i banken.

    Mina argument brukar vara att huspriserna har stigit vilket gör att vi har mycket lägre belåningsgrad nu (har en värdering från mäklare på detta).

    Även att vi är trogna kunder i banken med fasta jobb och bra inkomster, en bra historia i banken och att vi har ett stort attraktivt lån hos dem.

    Ibland vill de att man sparar i någon räntefond eller så och då har jag tillfälligt flyttat pengar men undan för undan knaprat av fonden.

    Men det är ganska enkelt att få rabatt, bara att kontakta sin bank och kräva rabatt helt enkelt!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar, både här och den föregående. Vi får väl hoppas att de låter den rulla på i vanlig ordning, vi har ju inte till fullo levt upp till de krav som ställdes för att verkligen få rabatten. Ryker den så får man väl börja med att bara påminna dem, vi ligger också helt rörligt idag så de kan ju lätt tappa oss om de trilskas :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...