2013-04-22

Amorteringstak?

Jag tillhör gruppen som tycker att lån skall amorteras, att nuvarande skuldsättning i Sverige inte är hälsosam och att lånemarknaden i Sverige är lite udda med avdrag och tak och hit och dit. Jag tillhör dock inte domedagsprofeterna som finns i landet, bostadsmarknaden kommer säkert korrigeras ner en del ibland men jag tror inte på någon krasch i dagsläget utan en kraftigt ökande arbetslöshet.

Men, som tidigare förklarat, har vi nu ämnat sätta igång amorteringar på vårt bolån efter ca 18 månader utan amortering. Jag skickade ett mail.

Hej

Vi önskar börja amortera på vårt bolån. Vi vill amortera 2000 kr / månad på lån nr: X (646 250 kr).

Tack på förhand.

Familjen Feber
Fick ett svar under helgen och blev lite förvånad.

Hej!
Tack för ditt meddelande.

Ett bottenlån löper på mellan 30 - 60 år. Det innebär att amorteringsbeloppet behöver hållas inom det intervallet. På lån X kan du välja ett amorteringsbelopp mellan 921 kr och 1895 kr / månad.

Då lånet löper med tremåndersränta kan du dock när som helst extraamortering på lånet utan att det medför någon räntekompensation.

Om du vill att jag registrerar en månatlig amortering enligt ovan är det bara att återkomma med svar på detta meddelande då ordnar jag det.

Jag önskar dig en trevlig dag!

Vänliga hälsningar

Bankrepresentanten
En snabb beräkning av mina lån visar på att det händer nånting som jag inte vet vad det är då mina uträkningar ger belopp något lägre än hennes (lånesumma/30/12). Jag bör nog undersöka huruvida det ryms någon avgift i detta eller om allt utav representantens nämnda belopp kommer gå på amortering. Det mer anmärkningsvärda däremot är att detta innebär att vi inte KAN amortera mer än knappt 6 000 kr per månad. Inte vad jag vill idag men vad jag hade tänkt mig om ca 12-18 månader. I takt med att jag eventuellt dessutom binder några eller alla lån så kommer jag inte heller kunna extraamortera fritt.

Måste säga att jag blev väldigt förvånad över detta och att det innebär att jag längre fram kommer få omvärdera hur vi skall amortera. Nåja, vi lär ju öka vår bolånestock en gång till den dagen vi flyttar till hus så då kommer jag ju i alla fall kunna amortera mera. Så länge får jag väl helt enkelt amortera på flera olika lån vilket ger samma effekt men det blir lite stökigare i tabellerna, hade föredragit att jobba ner ett i taget så mycket som möjligt (fånig psykologi). Känner någon till om detta kan ruckas på med ett personligt möte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...