2013-04-21

Barnsparande

Fru Feber och jag har under helgen diskuterat rätt ingående kring hur vi skall lägga upp barnens spar. Vi hade en rätt stor summa åt vårt första barn på ett sparkonto men har använt de pengarna vid ett tillfälle. Det känns ju lite dumt men som jag läste på Per Penning så ska man inte stirra sig alltför blind på barnspar så att barnets tillvaro begränsas. I det här fallet handlade det om ett bilköp, framför allt för att vi skulle kunna få ihop heltidsarbetande utan att för den sakens skull låta barnet sitta på dagis i alltför många timmar. Dessutom var barn nummer 2 på gång och för att lätt kunna ta oss omkring så tyckte vi att det var läge för ett bilköp. Inget ekonomiskt sådant, rätt dyr bil med dålig bränsleekonomi men å andra sidan kul att köra. Ett byte står dock inför dörren under det kommande året.

Nu har vi åter börjat bygga upp en slant åt ungarna, är på runt 50k (samt att vi har för avsikt att föra tillbaka det som vi "lånade" så småningom) och därför är alltså frågan var pengarna ska ligga?

Äga min tid skriver om att sätta barnbidrag i aktier och släktpengar eventuellt också i aktier. Eftersom jag inte än är där att jag gör samma grundliga analyser eller ens har kunskapen att göra det så går det bort idag. Mitt track record är än så länge nästan uteslutande röta.

Istället tänker jag mig någon mix av fond och räntesparande. Till att börja med kanske allt i fond för att så småningom växla över delar till bundet sparande och liknande. Har inte riktigt definierat detta för mig än. Oklart än vilken fond som skulle vara aktuell. Avanza Zero kanske? Har också av någon anledning alltid tyckt att Odin fonder verkar intressant och de tycks ha en ganska bra historia. Har dock inte räknat på vilka kostnader det skulle innebära att spara där.

Det primära målet med sparandet är att barnen skall få månatliga utbetalningar från oss under sin studietid så det blir ingen klumpsumma som faller ut när dom fyller 18.

edit: Hittade ett annat bra inlägg om barnspar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...