2013-11-01

Månadsrapport och Starbreeze-resonemang

En trevlig månad bakom oss är till ända även om den slutade lite i moll.


Överlag har månaden utvecklats riktigt bra, de flesta aktierna har hållit ställningarna men min fokus har givetvis legat på Starbreeze. Den uppmärksamme noterar säkert här att jag har ökat under månaden och därtill med en ganska stor mängd.

I onsdags köpte jag på mig en stor post för en hög kurs eftersom det på torsdagen skulle ske ett släpp utav årsrapporten i tryckt form. Ingen information i denna var okänd men däremot fanns det kanske vissa förväntningar om att det skulle levereras förhandsinfo om vad som har skett sedan det senaste PM:t. Eftersom jag tror på aktien såg jag inget skäl till att inte köpa mer om jag hade tillgångar att spendera. Inför rapportsläppet bedömde jag det således som större chans för en kursuppgång än nedgång eftersom inga negativa nyheter gärna kunde släppas i samband med detta. En stund efter rapporten kom ett mindre ras på runt 6 %. Vad som har utlöst detta har det varit mycket diskussioner om. Eventuellt någon som tog hem sin vinst efter att det inte blev någon studs uppåt, eventuellt någon som drog sig ur på grund av ett feltryck i rapporten som kunde vittna om sämre royalty än förväntat och eventuellt en del som kanske inte visste att det som är väsentligt i Starbreeze just nu har hänt efter aktuell rapports slut. I vilket fall blev det nog lite flockmentalitet och försäljning fortsatte även idag för att återhämta sig mot slutet. Jag satt lugnt i båten dock men något irriterad över att det blev rea dagen efter att jag hade fyllt på.

Varför är jag lugn då?

Med den information än så länge finns tillgänglig pekar mycket på att Starbreeze kommer göra en vinst på ca 100 MSEK i år. Med antalet aktier tillgängliga innebär det en vinst på 7,2 öre på aktie. Vid P/E 10 innebär detta en målkurs på 0,72. Där är vi idag. Jag är dock av uppfattning att givet den strategin företaget har etablerat och den förmågan som finns att skapa god försäljning i nya kanaler kan motivera ett högre P/E. Vid 15 är målkursen 1,08. Jag upplever inte att det är så mycket ett förväntansbolag då vi redan vet att de har dragit in vinst av dignitet på det nya året, det finns alltså fundamenta bakom kursuppgången. Därför mitt aggressiva ökande. Den som lever får se, vissa faktorer är fortfarande oklara och det är inte säkert att alla hanterar informationen och därmed aktien på ett likartat sätt.

Månaden slutade i helhet, mycket tack vare aktieuppgång, som vår bästa månad. Vi har amorterat lite mindre än vanligt (föll tydligen bort i omförhandlingen) men allt rullar på i god takt. En liten stund med "crippled" inkomster pga föräldraledighet återstår men sen bör vi kunna sikta mot nya höjder (undantaget börskrascher och jordens undergång).

Trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...