2013-11-11

Köp utav Etrion

Jag köpte förra veckan 4000 aktier i Etrion trots den senaste tiden lyft. Jag har läst en del men långtifrån så mycket som flitiga bloggare häromkring förespråkar. Jag tycker dock att det är ett oerhört intressant bolag som jag är beredd att ha en chanspost i.

Bra ägare
Lundinfamiljen är störst ägare i bolaget och har även ordförandeskapet. De sysslar mycket med energi och har säkert bra förmåga att identifiera de mest lönsamma strategierna för bolaget.

Framtida expansioner
Byggstart i Chile står inför dörren och även om det är ett tag kvar till drift så kommer det finnas stor potential i den anläggningen. Strategin att hitta soliga platser med höga elpriser med ett högt behov slår väldigt väl ut här. Elen skall primärt säljas till gruvindustrin i området och platsen är väldigt torr, närapå inget regn någonsin har registrerats vill jag minnas att jag läste. Detta skall också gå att driva utan statliga subventioner vilket är ett styrkebesked.

Ytterligare ett land skall annonseras snart, än så länge hemligt.

Ökad vinst - minskad marginal
Helåret kommer att komma in något lägre än supersoliga 2012 men Q3 såg stark ut. Marginalen minskar på grund av vissa ökade kostnader men som jag förstod det berodde det på omklassificering utav utgifter så inte skenande kostnader i traditionell bemärkning.

Man har dessutom gjort sig av med ett intresse i ett olje- och gasbolag i Venezuela vilket nog är klokt. Det var inte core business och vad som helst i Venezuela känns som en hög risk.

Jag bör understryka att det är ren spekulation det här handlar om med lite kött på benen. Vi får se om jag får skit för det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...