2014-11-13

Storstryk i Starbreeze

Idag var det rapportdags från Starbreeze. Jag har en stor kaka där och känt mig trygg med den - affärsmodellen har bevisat sig kontinuerligt och jag har haft en uppfattning om att de skulle kunna skapa rätt hyggliga mellanår också.

Jag tror att en stor del bakom dagens nedgång handlar om att Storm nu förklarades skrinlagt till 2017. Jag säger skrinlagt för att jag tror att de ursprungligen hade intentionen att släppa det tidigare men att de har fått mycket att göra på PD2, TWD och Geminose. Därmed blev intjäningsförmågan för 14/15 betydligt mer osäker samtidigt som man kan förvänta sig ökade kostnader.

Jag tror inte att relansering av PD2 till next-gen kommer inbringa några stora summor. Jag tror inte heller på merchandise. En start av ett IP till nu hade sänkt risken något även om Storm inte hade gjort succé - just nu läggs än mer förväntan på PD2 för vilket DLC antagligen kommer dra in mindre och mindre pengar dessutom.

Ytterligare eld på brasan idag tycks dels vara ihärdigt tradande. Jag har ingen bra koll på detta men det går att se rörelser i orderboken rätt tydligt. Dessutom slogs två turbowarranter ut vilket lade sig som ytterligare en blöt filt över dagen. Vissa spekulerar i att intensiv kortning har förekommit och att det skall leda till en press uppåt redan imorgon - jag är inte säker. Jag satt inne i raset för exakt ett år sedan och samma snack gick då. Det tog månader att återhämta.

Min största lärdom från dagen är att sätta tydligare mål och då inte bara uppåt. Vad händer om aktien går nedåt? Jag satt i princip hela dagen och funderade på att ta smällen och sälja men intalade mig själv att "snart vänder det". Hur många suckers i världshistorien finns det inte som har resonerat så. Trots detta lät jag bli. Girigheten att inte missa en eventuell uppgång har kostat mig så enormt mycket pengar idag. Men det värsta är trots detta inte pengarna - det är självbilden. Att ha misslyckats. Att ha slarvat.

Just nu vet jag inte vad jag ska göra - medräknat barnens del i aktien så är jag back. Vänta ut det? Undvika paniksälj? Eller stänga och glömma. Jag vågar inte säga förrän jag vet hur morgondagen ser ut men jag tror att går vi ned under 7 i någon större omfattning blir det nog till att sälja av för stunden - om inte annat för att kunna göra något annat än att sitta och våndas.

Mer tankar och resonemang kanske följer - behövde mest ventilera lite.

4 kommentarer:

  1. Om du tror på bolaget långsiktigt bör du överväga att öka beroende på hur stor del av portföljen som utgörs av "Stjärnan".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte aktuellt. Den var och är fortfarande för stor, därav dagens förödande resultat. Tyvärr.

      Radera
    2. Hur agerade du idag? Sålde du på rekyl upp eller stannade du kvar i bolaget?

      Radera
    3. Nej, stannade kvar för stunden. Tror att det finns lite mer att hämta för att sen stabiliseras.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...