2013-08-30

Stop Loss på Atlas Copco

Har gett mig på en första analys av en aktie i större detalj än tidigare som dock försvåras av uppköpet Atlas Copco nyligen gjorde. Jag har lite slarvigt här bortsett från det och mer tränat på min modell.

Såväl vinst som utdelningar har ökat de senaste åren men basen för mitt case här är faktiskt att vinst och utdelning (alltså andel av vinst utdelad, inte linjärt med minskad vinst) skall minska något för 2013. Inköpet borde dock medföra att det finns potential uppåt här vilket också leder till att jag köper på strax över P/E 15. Anledningen för minskade förväntningar på 2013 är ett svagt första halvår. Dock inträffade problemen på gruvmarknaden under andra halvåret 2012 och därför kommer det bli intressant att se hur Atlas Copco levererar i år (förhoppningsvis är årets inledning starkt i svagheten så att säga). Jag har smetat ut 2013H1:s minskning mot 2012 som prognos för 2013H2 vilket troligtvis alltså är väl pessimistiskt.

Direktavkastningen på ett eventuellt köp är lite låg, ca 2,8 % men med en god tillväxt, ett framgångsrikt förvärv och en gruvmarknad som återhämtar sig så borde detta bli en bättre summa i det långa loppet.

Men jag har mina tveksamheter och slår därför inte till med ett köp rakt av utan passar på att testa en stop loss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...