2013-10-12

Aktieportföljen idag


Aktie Antal Anskaffningsvärde Andel portfölj Syfte
AIG 35 11 072 12% Spekulation/Långsiktig avkastning
ARCP 120 9 834 11% Långsiktig avkastning
Fortum 75 10 770 12% Oklart
Industrivärden 210 24 819 27% Långsiktig avkastning
Starbreeze 63 500 34 222 38% Spekulation
Total 90 716

Det känns oerhört kul att ha börjat bygga upp en portfölj och att försöka föra till nya medel kontinuerligt. Åren innan detta så låg portföljen mest och simmade lite upp ibland och ner ibland och med väldigt låg aktivitet. Jag gjorde några bra affärer ibland men inte tillräckligt.

Min ambition nu är som tidigare sagt att ha bättre struktur och göra säkrare investeringar. Där är jag nog inte ens halvvägs än, se exempelvis Fortum ovan som jag köpte för att "communityn" verkar förespråka i hög utsträckning men inte själv känner för eller vet något om. I sanningens namn ligger det inte mycket egen analysverksamhet bakom köpen ovan.

Jag har inte heller landat i en fullständig bild av vad för slags aktier jag ska köpa. Grundtanken är väl att det skall vara defensiva investeringar med goda utdelningar. Samtidigt är det roligt med spekulation även om risken givetvis rakar i höjden rätt snabbt. Oavsett vilket är det roligt och lärorikt.

Just nu ser jag inte ut att massvis med likvida medel att föra över till depån under årets resterande månader men hoppas kunna pytsa in några tusenlappar till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...