2013-07-26

Bäst på sämst timing - Haldex

Som jag skrev tidigare i våras sålde jag Haldex. Aktien hade varit ett sänke under det året jag hade haft den och hade då en chans att ta pengarna och gå. Jag tycker fortfarande att det var ett OK beslut för jag tror inte att det är en aktie jag kommer vilja ha i framtiden (magkänsla).

Nåväl, sedan dess är den upp 27%. Det är rätt surt att missa så kortsiktiga vinster. Detta är dock ännu ett bevis i raden av många att för att lyckas någorlunda behöver man ha en god bild för sig av vad man vill åstadkomma med varje köp och vad möjligheterna är. Psykologin får inte vara den dominerande faktorn. Jag har börjat peta lite i en modell över hur jag skall utvärdera bolag men känner att jag har en ganska lång väg kvar att vandra, dels för vad jag skall titta på men också vad jag vill titta på (läs: vad jag vill köpa).

Nåväl, framåt marsch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...